وظيفه والدين درفصل امتحانات

آموزشي-تربيتي وعلمي

شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

وظيفه والدين درفصل امتحانات

"وظيفه والدين در  فصل امتحانات چيست؟"


بيشترين ميزان ناراحتي ها، تيره شدن روابط و فاصله گرفتن والدين و فرزندان در زمان امتحانات است. بدون ترديد فصل امتحانات يادآور دغدغه ها و نگرانيهاست. اين دغدغه ها و نگرانيها محدود به دانش آموز نمي شود، بلكه فضاي خانه و خانواده را نيز در بر مي گيرد. گويي والدين و اعضاي خانواده امتحان دارند.

اين سؤال بسياري از والدين است كه "وظيفه آنها در شروع فصل امتحانات چيست؟" و "آيا ضروري است والدين خودشان را درگير مسائل درسي فرزندانشان كنند؟" يا "بهتر است بي اعتنا و بي تفاوت فرزندانشان را به حال خود رها كنند؟" در اين مطلب سعي شده است مهمترين وظايف والدين در فصل امتحانات مطرح شود:


وظايف والدين :

1- فضايي آرامبخش، شور آفرين و اطمينان بخش بيافرينند.
قطعاً اصلي ترين وظيفه والدين ايجاد فضايي صميمي، دلگرم كننده، فرحبخش و شورآفرين است. چنين فضايي درون محيط خانواده، دغدغه ها و نگرانيها را به حداقل مي رساند، امكان بروز استعدادها را ميسر مي سازد، تواناييهاي هوشي و عاطفي فرزندان را گسترش مي دهد و فرزندان را مسئول و متكي به خود بار مي آورد.

2- در برنامه هاي درسي فرزندتان دخالت نكنيد.
فرزندان شما بارها و بارها از معلمان، مشاوران و مدير مدرسه توضيحات فراواني شنيده اند. تاكيدهاي بيش از حد، امر و نهي هاي مكرر، سرزنش، دستورات شما در موقعيت دشوار امتحاني از سوي فرزندتان به عنوان دخالت تلقي مي شود. اگر فرزندتان تصميم گرفته به ميزان اندكي مطالعه كند، مطمئناً با امر و نهي شما همين ميزان اندك مطالعه را نيز انجام نخواهد داد.

3- مشكلات زندگي را به فرزندتان منتقل نكنيد.
مشكلات هميشه وجود دارند. مثلاً گاهي مسائل مالي عرصه را بر والدين تنگ مي سازد. طبعاً تحمل اين مشكلات صبر آنان را سرريز كرده و فشارهايي را به دانش آموزان منتقل مي كند ظرفيت دانش آموز محدود است و حساسيت وي زياد. همچنين بيان اختلافات خانوادگي و بازگويي مجدد آنها به همراه القاب تحقير آميز، جسم و روح فرزندتان را فرسوده مي سازد. آزردگي خاطر و فرسودگي جسم و روح فرزندتان مجالي براي يادگيري دروس به آنها نخواهد داد. تلاش كنيد مشكلات را با همه ابعاد و زواياي نگران كننده و طاقت فرسا به آنان بازگو نكنيد

4- تفريحات برنامه ريزي شده را جايگزين ساير فعاليت ها كنيد.
درس خواندن طولاني و خسته كننده به سود فرزندتان نيست. تفريح هر چند تفريحات ساده نظير گردش در فضاي آزاد، كوه، پارك رفتن و... فوائد زيادي براي شما و فرزندتان دارد. غالب اين تفريحات هزينه هاي كمتري در مقايسه با يك ميهماني رفتن يا ميهماني دادن بر دوش شما مي گذارد. به ميهماني رفتن و ميهماني دادن زياد، وقت زيادي از شما و فرزندانتان خواهد گرفت. در زمان امتحانات، ميزان رفت و آمدها را كم كنيد.

5- ارتباط خود را با مدرسه، معلمان، انجمن اوليا و مربيان بيشتر كنيد
ارتباط هر چه بيشتر شما با مدرسه و معلمان باعث خواهد شد فرزندتان با دلگرمي بيشتري درسها را دنبال كند. در ملاقات با معلمان و مشاوران از راهنماييها و توصيه هاي آنها حداكثر استفاده را ببريد كه چه كارهايي به سود فرزندان است و چه كارهايي بي نتيجه است.

6- شنونده صميمي حرفها و شكايت هاي فرزندتان باشيد
هميشه اوضاع بر وفق مراد نيست. گاه دانش آموز از درسي تنفر دارد گاه نسبت به رفتار معلمي اعتراض دارد يا از يادگيري درسي عاجز است. در بيشتر اين مواقع فرزندتان، راهنماييهاي شما را نمي خواهد، او به دنبال گوش شنوايي است. از توصيه كردن اجتناب ورزيد. وظيفه شما فقط شنيدن است. حرفهايش را بپذيريد، سعي كنيد احساس او را درك كنيد، مطمئن باشيد همه چيز به خير و خوشي خواهد گذشت.

7- در فرصتهاي مناسب، فرزندتان را تاييد و تشويق كنيد و از تحقير، سركوب كردن و طعنه زدن جداً بپرهيزيد.
بدون هيچ ترديدي كلمات ناراحت كننده، طعنه آميز و ريشخندكننده اجازه فعاليتهاي مفيد را از فرزندتان سلب مي كند. آيا شما خودتان حاضريد طعن، نيشخند، كلمات تحقيرآميز بشنويد و با وجود اين، كاري مثبت و سازنده انجام دهيد. با تشويق و تاييد فرزندتان حس عجيبي در وي رشد مي كند. او احساس مي كند كه قدرت عجيبي پيدا كرده است. قادر است بيشتر مطالعه كند، تمرين كند، ياد بگيرد، يادگيري برايش جالب و شورانگيز خواهد شد. لحن گرم و صميمي شما بر تاييد و تشويق صد چندان مي افزايد.

8- امتحان دانش آموز، وظيفه دانش آموز است نه وظيفه والدين
والدين مسئوليتهاي خودشان را دارند و دانش آموز مسئوليتهاي خودش را دارد. امتحان جزو وظايف اوست. اين وظيفه فرزند شماست كه به موقع درس بخواند، تمرين حل كند. خود را براي امتحان كلاس و امتحان آماده كند.

9- اعلام آماده باش براي شب هاي امتحان.
از ابتداي سال آنها را براي امتحانات آماده كنيد. دانش آموزاني كه با برنامه ريزي قبلي و در طول سال تحصيلي به مطالعه درس هاي خود پرداخته اند دغدغه كمتري

نسبت به ديگران دارند و مي توانند با سپري كردن روزهاي امتحان، نتيجه خوبي را براي خود رقم بزنند. اما بعضي از آن ها كه از قافله تحصيل بازمانده اند و فقط در كلاس درس حضور فيزيكي داشته اند روزهاي سختي را در پيش خواهند داشت.

موفق وسربلند باشيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد